Groep 1/2

Spel

Spel is de belangrijkste activiteit in groep 1 en 2. Tijdens het spel worden gesprekactiviteiten, lees-en schrijfactiviteiten, reken- en wiskundige activiteiten en constructieve-en beeldende activiteiten geoefend.

In de leeromgeving die wij scheppen vinden wij het belangrijk dat kinderen voelen dat ze er mogen zijn en dat ze er toe doen. We dagen de kinderen uit om verantwoordelijkheid te dragen, plannen te maken en initiatieven te nemen. Dit zijn voorwaarden om zelfstandig te leren werken.

 

Thematisch werken

We werken thematisch. Deze thema’s worden gekozen op basis van wat we meemaken in de wereld om ons heen. De wereld wordt als het ware binnen de school gehaald. Op deze manier kunnen jonge kinderen de wereld in een vertrouwde omgeving leren ontdekken.

We werken volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs. Het geven van betekenisvol onderwijs vinden wij hierbij belangrijk.

 

Dagprogramma

Vanaf 8.20-8.30 uur is er een vrije inloop buiten of binnen. De kinderen komen op school en mogen gelijk kiezen waar ze gaan spelen. Uiterlijk om 8.30 uur gaan de ouders naar huis. Bij rijk (rollen)spel kiezen we ervoor om de inloop iets te verlengen.

Kring:

We gaan in de kring. Hierin bespreken we de dag en datum. We bidden. Luisteren naar een Bijbelverhaal (twee per week) of oefenen sociale-of emotionele vaardigheden (KIVA). Er wordt veel gezongen. Gespreksvaardigheden worden geoefend. We kiezen twee helpende handen. Zij mogen de juf helpen met allerlei klusjes zoals: tassen uitdelen, speelgoed uit de buitenschuur halen, kijken of alles netjes is opgeruimd.

Speel-werkles:

Er wordt thematisch gewerkt. Hiervoor mag uw kind materialen meenemen aansluitend bij het thema, graag voorzien van naam. Gemiddeld duurt een thema 5 weken. We proberen bij zoveel mogelijk thema’s een hoek in te richten.

Tijdens het spelen en werken gebruiken met het Digikeuzebord. Hierop zijn alle hoeken te zien waaruit een kind kan kiezen. Ook kunnen kinderen zien hoeveel kinderen er in de hoek mogen spelen.

Fruit eten:

Na het opruimen gaan we fruit eten. De helpende handen delen de tassen uit. We starten altijd met een lied en gaan daarna ons fruit eten en drink onze bekers leeg. We lezen vaak voor tijdens de fruitpauze. Mocht uw kind een allergie hebben dan horen we dit graag, zodat we hier op kunnen letten wanneer er getrakteerd wordt.

Buitenspel:

Iedere dag spelen we met droog weer buiten. Wij willen tegemoet komen aan de grote bewegingsdrang van jonge kinderen. Houd er dus rekening mee dat uw kind bij kouder weer een goede jas heeft.

Lunchpauze:

Op onze school hanteren we het continurooster. Hierdoor eten de kinderen op school. Tussen 11.30 uur en 11.45 uur begint de lunch. Er wordt voorgelezen of er wordt een les op het digibord gedaan. Om 12.00 uur mogen de kinderen die klaar zijn naar buiten. Er is een pleinwacht op het kleuterplein aanwezig. De leerkracht gaat buiten de klas lunchen als de kinderen klaar zijn.

Middagprogramma:

Er wordt buiten gespeeld tot 12.30 uur. Verder bestaan de middagen uit verschillende activiteiten. Zo komt groep 3 rekenen. Dit wordt, waar mogelijk, samen met groep 2 gedaan. Ook gaan de kinderen kiezen uit de kasten en krijgen ze voorbereidende schrijfactiviteiten. Dit wordt gedaan met de methode Krullenbol. Groep 3 krijgt op dinsdagmiddag handvaardigheid bij groep 1/2.
Ook is er op donderdagmiddag gym. In de informatiegids staan de gymtijden vermeld voor zowel de dinsdagochtend als de donderdagmiddag. Voor deze les hebben de kinderen gymschoenen nodig. Het is fijn als dit klittenband schoenen zijn voorzien van een naam. Het is ook fijn dat ze een gymbroek en shirt hebben die ze makkelijk aan en uit kunnen trekken.

 

Leerlingvolgsysteem

Aan het Digikeuzebord is een leerlingvolgsysteem gekoppeld. Zo kunnen wij de ontwikkeling van het kind volgen en in beeld brengen.

Dit maakt de belangrijkste ontwikkelingsdoelen binnen de verschillende leerlijnen inzichtelijk. Met deze ontwikkelingsdoelen observeert de leerkracht zowel op geplande als niet geplande momenten de ontwikkeling van het kind. De kinderen voeren via een onlineprogramma zelf hun keuzes in. Hierdoor beschikt de leerkracht over uitgebreide statistieken die aangeven met wie een leerling speelt, welke activiteiten favoriet zijn en wat elk kind individueel heeft gekozen. Hieraan gekoppeld is het online leerlingvolgsysteem. De leerkracht kan de onderwijsdoelen koppelen aan een activiteit. Dit doel en de kinderen die op dat moment aan de activiteit deelnemen worden automatisch op de tablet weergegeven. Tijdens de les voert de leerkracht observatiegegevens in op de tablet. Deze worden direct verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Hierdoor krijgt de leerkracht de mogelijkheid om de kinderen vooral te volgen in hun ontwikkeling en dit te registeren. Van deze observaties wordt automatisch een totaaloverzicht van de klas gemaakt. Zo kan de leerkracht in een oogopslag de ontwikkeling van kinderen overzien. Per kind is er ook een totaaloverzicht van zijn of haar ontwikkeling. Dit is uitgedrukt in een didactische leeftijd van het kind. Het DL houdt in hoeveel maanden onderwijs het kind gevolgd heeft. Het didactische leeftijd equivalent geeft aan waar het kind staat binnen de verschillende leerlijnen. Er is sprake van een ontwikkelingsachterstand of ontwikkelingsvoorsprong wanneer het verschil tussen de DL en de DLE meer dan vijf maanden bedraagt. Het totaaloverzicht van het kind gebruiken wij als rapport en verduidelijken en onderbouwen we tijdens 10 minutengesprekken.

De onderwijsbehoeften, stimulerende en belemmerende factoren beschrijven we in Parnassys. Wij maken een groepsplan waarbij we het totaaloverzicht van de leerlijnen van het Digikeuzebord gebruiken. Hierbij houden we rekening en beschrijven wij indien nodig de onderwijsbehoefte en de stimulerende en belemmerende factoren van het kind. Het groepsoverzicht van het Digikeuzebord wordt mede gebruikt voor het opstellen van een groepsplan.

 

Rapporten en oudergesprekken

In februari en juni krijgen de kinderen een rapport mee. De resultaten worden besproken met de ouders tijdens 10 minutengesprekken.

 

Zelfredzaamheid

Het is fijn als een kind:

  • zelf de jas kan aantrekken en dichtdoen.
  • zelf billen kan vegen.
  • zelf kleren kan uitdoen of aandoen.

Natuurlijk begrijpen we ook dat kinderen van groep 1 hierin iets onzelfstandiger zullen zijn dan kinderen die in groep 2 zitten.

 

Reservekleding

Voor plasongelukken is er kleding aanwezig op school.

 

Verjaardag vieren

Als uw kind jarig is besteden we daar aandacht aan op school. Er wordt voor uw kind gezongen. De kinderen krijgen een hoed als ze jarig zijn en een grote verjaardagskaart. Uw kind mag de klas trakteren. Er worden foto’s gemaakt en op Social Schools gezet.

 

Ophalen van de kinderen

Mocht uw kind eens door iemand anders worden opgehaald wilt u dit dan doorgeven aan de leerkracht? Kinderen die naar de BSO gaan worden overgedragen door de leerkracht.

 

Meer weten

Mocht u meer willen weten over het reilen en zeilen van onze kleutergroep, dan is dat natuurlijk mogelijk. Plan gerust een afspraak in met de leerkrachten, loop binnen of stel uw vraag op het 10 minutengesprek.