Groep 6/7/8

Combineren van instructie

Zoals u misschien bij de andere groepen hebt gelezen, hebben we kleine klassen en proberen we veel samen te werken in groep 6/7/8. We proberen de instructies zo te geven dat we maar één of twee instructies voor de hele groep hoeven te geven. Dit doen we door te starten met spelletjes of oefeningen die beide groepen nodig hebben in de les. Soms doen we dit door de hele instructie te combineren. Het kan voor de hogere groep immers geen kwaad om de stof van het vorige schooljaar nogmaals te herhalen. Ook de lagere groep heeft er profijt van als ze alvast kunnen proeven van de stof die ze volgend schooljaar pas gaan krijgen.

 

Zelfstandigheid bevorderen

In groep 6/7/8 proberen we de kinderen steeds meer uit te dagen zelf op zoek te gaan naar oplossingen voor problemen of situaties die ze tegen komen. Ook krijgen ze langzamerhand steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. We gaan met elkaar in gesprek over de hoeveelheid sommen bij rekenen en waarom je die wel of niet wil maken. Zo leren de kinderen keuzes te maken en komen ze er al doende achter wat zij nodig hebben om de lesstof eigen te maken.

 

Methodes

Voor taal en spelling werken wij met Taaljacht. Deze methode stelt ons (bij taal) in staat om twee groepen in hetzelfde boek te laten werken. Dit helpt enorm bij de kwaliteit van de instructies en lessen. De kinderen werken, middels de aangeboden woordenschatwoorden en opdrachten, toe naar een eindproduct. Dit eindproduct presenteren ze aan de klas en wordt door de leerkracht beoordeeld. Ook de woordenschat wordt getoetst in een aparte toets.

Voor rekenen gebruiken we Pluspunt. Deze methode werkt met lesdoelen en conditietraining doelen. De kinderen werken 8 weken aan dezelfde doelen die na deze 8 weken getoetst worden. Voor de leerlingen die meer aankunnen, werken we met RekenXL. Hier werken de kinderen projectmatig aan een rekenprobleem en moeten ze, net als bij taal, een eindproduct presenteren.

 

Werkstuk en spreekbeurt

Vanaf groep 6 richten we ons ook op het leren presenteren. Zo houden alle kinderen een spreekbeurt voor de groep. Dit kan spannend zijn, maar dat is niet nodig. Uit ervaring weten wij dat kinderen het ontzettend leuk vinden om naar elkaars spreekbeurt te luisteren. Ook geven we elkaar feedback door middel van tips en tops. Naast een spreekbeurt houden de kinderen ook een boekbespreking en wordt er een werkstuk gemaakt. Hierbij oefenen we ook het werken met Word en PowerPoint.

 

Voortgezet Onderwijs

Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt gebaseerd op de IEP toetsen vanaf groep 6, methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. Na de IEP toetsen van november in groep 8 krijgen de leerlingen hun definitieve advies.
Vervolgens maken ze in april de IEP doorstroomtoets. Deze toets dient voornamelijk als bevestiging van het advies dat al gegeven is.

Na aanmelding op de middelbare school, heeft de leerkracht altijd contact met de middelbare school voor een warme overdracht. Zo is alle belangrijke informatie overgedragen en kunnen de leerlingen een goede start maken op hun nieuwe school.

 

Meer weten

Mocht u meer willen weten over groep 6/7/8, laat het vooral weten. Loop binnen, plan een afspraak met de leerkrachten of stel uw vraag op het 10 minutengesprek.