Groep 3/4

Welkom op de pagina van groep 3 en 4 van CBS de Rietstek, leuk dat je eens een kijkje komt nemen.
Onderstaand vertellen wij graag wat de werkwijze is bij ons in de groep en wat wij allemaal doen in deze leerjaren.
 
In groep 3 en 4 werken juf Ella en juf Manon samen. Op maandag en dinsdag is juf Manon aanwezig en op woensdag, donderdag en vrijdag is juf Ella in de groep. Naast deze beide leerkrachten is er ook een onderwijsassistente op school die bij ons in de groep ondersteuning biedt op de maandag, dinsdag en woensdag. Op dinsdag en donderdag worden de gymlessen gegeven door een vak leerkracht gymnastiek, meester Erik.
 
In groep 3 wordt gewerkt met de methode Veilig Leren Lezen, we werken met de meest recente versie: de Kim-versie samen met de bijbehorende schrijfmethode Pennenstreken.

Wat centraal staat bij Veilig Leren Lezen zijn de volgende kenmerken:
+De klank en de letter staan centraal in verschillende woordcombinaties;
+Letters leren door te luisteren, voelen, kijken, schrijven en ordenen;
+Dankzij de automatiseerlijn gaan leerlingen vlotter lezen en maken ze sneller de stap naar het lezen van zinnen en teksten;
+Geïntegreerde leerlijn voor spelling en woordenschat.
 
In groep 4 wordt taal en spelling aangeboden vanuit de methode Taalverhaal. Bij de start van groep 4 wordt geleidelijk aan een opbouw gemaakt met deze methodes zodat de leerlingen kunnen wennen aan deze nieuwe vakken.
Hetzelfde geldt voor Estafette, sinds dit jaar werken wij met de nieuwste versie hier van. Hierbij worden technisch en begrijpend lezen in samenhang aangeboden.
 
Aan het begin van de week komen op de middaguren de creatieve vakken aan bod en aan het eind van de week de wereldoriëntatie vakken waaronder natuur. Daarnaast leent de middag zich bij uitstek om spelend en bewegend te leren. Wij creëren met deze aanpak ruimte voor groepsdoorbroken spel en betekenisvol schrijven, rekenen en lezen.
De kinderen kiezen zelf middels het Digikeuzebord de hoek waar zij willen werken, dit doen wij samen met groep 1/2. De kinderen kunnen op deze manier groepsdoorbroken spelen en werken met elkaar. De reden waarom wij op deze manier werken is om de overgang van groep 2 naar 3 te versoepelen. Daarnaast kunnen wij op deze manier het spelend leren verwerken in de leerstof van groep 3 en 4. Wij ván en mét elkaar. Er is binnen de thema’s steeds veel ruimte voor variatie zodat wij alle leergebieden kunnen aanbieden en de kinderen kunnen ontdekken waar hun talenten liggen. Soms kiezen de leerkrachten ervoor om zelf een thema uit te zetten maar het komt ook voor dat wij de kinderen hier bewust in betrekken om zo in te kunnen spelen op de belevingswereld van de groepen.
 
Daarnaast bieden wij de kinderen ook vormen aan van bewegend leren. Dit kunnen activiteiten in het lokaal zijn maar ook buiten op het plein. Het bewegend leren lijkt een positieve invloed te hebben op het leren. Het vergroot de concentratie en het leerplezier van onze leerlingen. Zo oefenen wij met de leerlingen uit groep 3 de schrijfletters in het groot vanuit het lichaam voordat zij dit in een klein schriftje schrijven, dit kan bijvoorbeeld met danslinten. Een andere vorm is een spelling estafette op het plein, de kinderen rennen naar de overkant en screenen de woorden die daar hangen. Ze rennen terug en onthouden één woord, deze schrijven zij met krijt op de grond en tikken vervolgens een ander kind aan. Als leerkrachten zijn wij enthousiast en proberen wij ons hier steeds wat meer in te verdiepen.
 
Sinds dit schooljaar werken wij met een nieuwe rekenmethode, Pluspunt. Bij deze methode werken we alleen nog met schriften. We hebben een werkschrift per blok, een toetsschrift en een sprintersschrift met uitdagende spellen en opdrachten. Pluspunt biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware voor de leerlingen.
 
Leuk dat u kwam kijken op onze pagina, voor vragen kunt u altijd terecht bij de leerkrachten.
 
Wie weet tot snel!