Groep 5/6
In groep 5/6 zijn er veel dingen ‘nieuw’ in vergelijking met groep 4. Zo komen er een aantal zaakvakken bij zoals: geschiedenis en aardrijkskunde. Vanaf groep 6 komt daar topografie bij.
Vanaf groep 5 richten we ons ook op het leren presenteren. Zo houden alle kinderen een spreekbeurt voor de groep. Dit kan spannend zijn, maar dat is niet nodig. Uit ervaring weten wij dat kinderen het ontzettend leuk vinden om naar elkaars spreekbeurt te luisteren. Ook geven we elkaar feedback door middel van tips en tops. Naast een spreekbeurt houden de kinderen ook een boekbespreking en wordt er een werkstuk gemaakt. Hierbij oefenen we ook het werken met Word en PowerPoint.
De basisvakken lezen, rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen spelen een belangrijke rol in groep 5/6. Dit leren we door middel van de methodes die we gebruiken, deze zijn te bekijken tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar. Naast de methodes proberen we dagelijks coöperatieve werkvormen te doen, zo leren kinderen met en van elkaar. Ook doen we veel aan bewegend leren door bijvoorbeeld rekenspelletjes te doen op het plein. Naast de standaard rekenmethode maken we ook gebruik van de methode ‘Met sprongen vooruit’. Dit zijn rekenspelletjes waarbij er veel geautomatiseerd moet worden; het vlot uitrekenen van plus-, min-, keer- en deelsommen. Maar ook het oriënteren op getallen.
Met de methode Kiva werken we aan de groepsvorming. We starten aan het begin van het schooljaar met de Gouden Weken. Hierin leggen we de basis voor de rest van het schooljaar. Ook werken we gedurende de schooljaar aan de executieve functies.
We besteden veel aandacht aan de creatieve en muzikale vakken. Muziek doen we vaak in blokken en soms krijgen we muziekles van een vakdocent. De gymlessen zijn 2 keer per week onder leiding van een vakdocent.
Plezier hebben in het leren, leren op verschillende manieren en leren in een fijne omgeving staat bij ons centraal.